Sörmlands Webbyrå tre enkla tips för att öka sin synlighet på Google:
– På första sidan: SEO-Titeln. Skriv företagsnamn, men även vad ni gör
– Lägg till adress och telefonnummer på varje sida på sajten, exempelvis i footern längst ner på sidan
– Registrera gratis för Google Business
Om Sörmlands Webbyrå
Lars träffade sin Katrineholmsbördiga fru Catrine på Gotland när han utbildade sig inom IT och ekonomi på Campus Gotland. När barnen kom var valet att byta bort Stockholmsstressen mot ett betydligt lugnare familjeliv i Katrineholm enkelt. Efter att ha drivit enskild firma under många år växlade Lars upp och startade sitt aktiebolag 2015.
Du driver sedan tre år tillbaka Sörmlands webbyrå, berätta vad gör ni?
”Vi jobbar främst med SEO, sökmotoroptimering, vilket innebär att vi hjälper företag med att komma högt upp i Googles sökmotorer. Google fungerar ungefär som gamla tidens analoga telefonkatalog Gula sidorna, där man kunde söka upp olika företag. Vi producerar även hemsidor åt företag, men vårt fokus är absolut SEO, det är där vi ser de största vinsterna för företagen vi hjälper” säger Lars.
Det är många som inte förstår vad sökmotoroptimering innebär och då kan man heller inte förstå nyttan med det, berättar Lars. ”Om företagen förstod hur stor effekt SEO har skulle de med enkla medel och relativt liten budget kunna hitta betydligt fler kunder. Speciellt om man har en lokal verksamhet med kunder i närområdet, som till exempel frisörer eller däckfirmor”
Så vad innebär arbetet rent praktiskt?
”Dels arbetar vi med att strukturera och anpassa hemsidor utefter de analyser vi gjort. Det kan vara att formulera och presentera saker rätt på webbsidan, men även rent tekniskt hur en hemsida är uppbyggd. Dessutom jobbar vi med länkar till hemsidor”.
”Vi arbetar även med speciella sökmotoroptimeringsverktyg där vi kan se rankingar, vilka sökord som ger höga träffar, vad konkurrenterna använder för sökord, branschspecifik och lokal statistik och så vidare. Det är med den statistiken i ryggen vi bygger upp våra kunders hemsidor och får på så sätt träffsäkra resultat med hög konverteringsgrad, det vill säga att de får fler besökare till sin hemsida som i sin tur genererar fler kunder eller köp”, säger Lars.
”Att få bra resultat lokalt är relativt enkelt”
Hur är det att driva bolag i Katrineholm?
”Jag ser faktiskt mest fördelar. Det är enkelt att ta sig till och från Stockholm och det är kul att visa på Katrineholm för kunder, jag brukar ta dom till Djulö” skrattar Lars. ”Vi jobbar ju mest online och våra kunder finns till största delen utomlands så det spelar inte så stor roll var vi sitter rent fysiskt”.
Att familjelivet underlättas av att bo i en mindre stad är ytterligare en anledning till att Lars valde att etablera sig här. Mindre stress och ett enklare vardagsliv med de tre barnen, 1, 2 och 4 år gamla ger mer balans i livet.
”Det jag kan sakna är en mötesplats för oss lite mindre entreprenörer. Det vore guld värt att ha ett nätverk eller en plats där man kunde utbyta erfarenheter och bara snacka. Det känns som att det finns många som skulle ha nytta och glädje av varandra men det finns ingen naturlig samlingsplats. Det kan jag sakna”, säger Lars.
Har det varit svårt att hitta rätt kompetens?
”Nej, än så länge har det inte varit några problem. Jag är självlärd inom sökmotoroptimering, det finns ingen utbildning man kan gå så det är ”trial and error” som gäller. Man måste dessutom hålla sig uppdaterad hela tiden, det som fungerade för sex månader sen fungerar inte i dag”, berättar Lars. ”Så vi lär helt enkelt upp våra anställda, Krister som jobbar här nu var bilmekaniker från början”!
Vad har varit utmaningen med att driva bolag så här långt?
”Det är nog att kunderna och företagen inte förstår värdet av vår tjänst. Det är svårt att förklara, många tycker det låter krångligt och verkar svårt. Stora, globala kunder jobbar såklart aktivt med sökmotoroptimering, men utmaningen ligger i att få mindre, lokala bolag att förstå nyttan med det, att det verkligen finns pengar att tjäna på detta”, säger Lars. ”En del företag har dessutom lagt mycket pengar på sökmotoroptimering tidigare, utan synbart resultat och har blivit lite brända”, fortsätter han.
”Många företag i Katrineholm arbetar inte alls med detta”
I dag jobbar man med några kunder lokalt i Katrineholm, bland annat en resebyrå som når kunder nationellt. Med rätt sökmotoroptimering kan företag även nå nya kundgrupper, i angränsande län eller städer. ”Vi vill jättegärna hjälpa fler lokala företag i Katrineholm, vi vill vara med och bidra till att Katrineholms företag växer”, avslutar Lars.
Tre enkla tips för att öka sin synlighet på Google:
– På första sidan: SEO-Titeln. Skriv företagsnamn, men även vad ni gör
– Lägg till adress och telefonnummer på varje sida på sajten, exempelvis i footern längst ner på sidan
– Registrera gratis för Google Business