Just100

”Just100” är en satsning inom Innovationsnod KFV för att locka nya bolag från Stockholm till oss. Vi riktar oss till ”startups”, dvs nya eller blivande bolag med innovativa affärsidéer och som är i testfas. ”Det är i den här i fasen de är som mest flyttbara. De söker då rätt kontakter och resurser för att kunna testa och bevisa sitt affärskoncept. Vi söker upp dem som har nytta av Sörmlands styrkor och förutsättningar och där vi ser synergier och tillväxtmöjligheter för det etablerade näringslivet i Sörmland, win-win helt enkelt”, säger Marie Gillstam som är projektledare för Just100.

Nordluft Automation AB – söker skogsägare och investerare i Sörmland
Nordluft har startats av ett team av ingenjörer från Stockholm med Elof Winroth i spetsen. De utvecklar ett miljövänligt system med drönare som ska användas för askåterföring och gödsling av skog.
Test planeras att ske under våren 2019 och bolaget söker nu skogsägare i Sörmland som vill vara först ut att testa.
Kontakta Elof Winroth för mer information, mail elof.winroth@gmail.com, mobil 0709847336

Lazy Layer AB
Lazy Layer drivs av två kvinnor som känt varandra sedan barnsben. Det var när de umgicks vid poolen med sina små barn som idén till Lazy layer föddes – att göra den djupa poolen badbar för små barn genom en påhängd grunddel. De tillverkade en egen prototyp som testades och gillades!

 

Genom kontakt med sin rådgivare Marie Gillstam länkades de till Stefan Edlund på Blomberg & Stensson och Jonny på Valla Bläster i

 

Katrineholm för att diskutera sig fram till en lämplig lösning för tillverkning och en ny prototyp i rostfritt stål.

 

Farmfunder

David Elvingsson kom under sin tid som Handelstudent på idén med Farmfunder, en digital plattform för att matcha den gröna näringen med lånegivare.

S.k. ”crowd-lending” är ett relativt nytt begrepp där man sammanför låntagare och långivare med samma intressen och värderingar.
Hos Farmfunder kommer kreditvärdiga lantbrukare som har investeringsbehov att möta långsiktiga investerare som söker en stabil avkastning med gröna förtecken. Tillsammans ska de bygga grunden för morgondagens  livsmedelsförsörjning och få hela Sverige att växa!

 

 

Just100 har matchat Farmfunder med tre företagare från Sörmland inom de gröna näringarna, de kommer att vara först ut att testa plattformen under våren 2019.

Hacknights – för företagens långsiktiga kompetensförsörjning

Katec/Innovationsnoden verkar för ökad innovation och tillväxt i KFV-regionen. En stor tillväxtutmaning är kompetensförsörjning i måna branscher, och inte minst den digitala branschen.

Därför arrangerar vi Hacknights – en möjlighet för unga och vuxna att lära sig mer programmering och digitala trix. Varje Hacknight innehåller något lärande och inspirerarande och handledare under Hacknights är proffsen från de lokala IT-företagen.

Först ut att hålla i den första Hacknight var Lars Gugig med kollega från Sörmlands Webbyrå. De lärde deltagarna vikten av att ha en bra webbplats och hur man med smarta och billiga knep blir sökbar på Google.

Sörmlands Webbyrå – kan alla Googleknepen så att kunden hittar dig

Lars träffade sin Katrineholmsbördiga fru Catrine på Gotland när han utbildade sig inom IT och ekonomi på Campus Gotland. När barnen kom var valet att byta bort Stockholmsstressen mot ett betydligt lugnare familjeliv i Katrineholm enkelt. Efter att ha drivit enskild firma under många år växlade Lars upp och startade sitt aktiebolag 2015.

Du driver sedan tre år tillbaka Sörmlands webbyrå, berätta vad gör ni?

”Vi jobbar främst med SEO, sökmotoroptimering, vilket innebär att vi hjälper företag med att komma högt upp i Googles sökmotorer. Google fungerar ungefär som gamla tidens analoga telefonkatalog Gula sidorna, där man kunde söka upp olika företag. Vi producerar även hemsidor åt företag, men vårt fokus är absolut SEO, det är där vi ser de största vinsterna för företagen vi hjälper” säger Lars.

Det är många som inte förstår vad sökmotoroptimering innebär och då kan man heller inte förstå nyttan med det, berättar Lars. ”Om företagen förstod hur stor effekt SEO har skulle de med enkla medel och relativt liten budget kunna hitta betydligt fler kunder. Speciellt om man har en lokal verksamhet med kunder i närområdet, som till exempel frisörer eller däckfirmor”

Så vad innebär arbetet rent praktiskt?

”Dels arbetar vi med att strukturera och anpassa hemsidor utefter de analyser vi gjort. Det kan vara att formulera och presentera saker rätt på webbsidan, men även rent tekniskt hur en hemsida är uppbyggd. Dessutom jobbar vi med länkar till hemsidor”.

Vi arbetar även med speciella sökmotoroptimeringsverktyg där vi kan se rankingar, vilka sökord som ger höga träffar, vad konkurrenterna använder för sökord, branschspecifik och lokal statistik och så vidare. Det är med den statistiken i ryggen vi bygger upp våra kunders hemsidor och får på så sätt träffsäkra resultat med hög konverteringsgrad, det vill säga att de får fler besökare till sin hemsida som i sin tur genererar fler kunder eller köp”, säger Lars.

”Att få bra resultat lokalt är relativt enkelt”

Hur är det att driva bolag i Katrineholm?

”Jag ser faktiskt mest fördelar. Det är enkelt att ta sig till och från Stockholm och det är kul att visa på Katrineholm för kunder, jag brukar ta dom till Djulö” skrattar Lars. ”Vi jobbar ju mest online och våra kunder finns till största delen utomlands så det spelar inte så stor roll var vi sitter rent fysiskt”.

Att familjelivet underlättas av att bo i en mindre stad är ytterligare en anledning till att Lars valde att etablera sig här. Mindre stress och ett enklare vardagsliv med de tre barnen, 1, 2 och 4 år gamla ger mer balans i livet.

”Det jag kan sakna är en mötesplats för oss lite mindre entreprenörer. Det vore guld värt att ha ett nätverk eller en plats där man kunde utbyta erfarenheter och bara snacka. Det känns som att det finns många som skulle ha nytta och glädje av varandra men det finns ingen naturlig samlingsplats. Det kan jag sakna”, säger Lars.

Har det varit svårt att hitta rätt kompetens?

”Nej, än så länge har det inte varit några problem. Jag är självlärd inom sökmotoroptimering, det finns ingen utbildning man kan gå så det är ”trial and error” som gäller. Man måste dessutom hålla sig uppdaterad hela tiden, det som fungerade för sex månader sen fungerar inte i dag”, berättar Lars. ”Så vi lär helt enkelt upp våra anställda, Krister som jobbar här nu var bilmekaniker från början”!

Vad har varit utmaningen med att driva bolag så här långt?

”Det är nog att kunderna och företagen inte förstår värdet av vår tjänst. Det är svårt att förklara, många tycker det låter krångligt och verkar svårt. Stora, globala kunder jobbar såklart aktivt med sökmotoroptimering, men utmaningen ligger i att få mindre, lokala bolag att förstå nyttan med det, att det verkligen finns pengar att tjäna på detta”, säger Lars. ”En del företag har dessutom lagt mycket pengar på sökmotoroptimering tidigare, utan synbart resultat och har blivit lite brända”, fortsätter han.

”Många företag i Katrineholm arbetar inte alls med detta”

I dag jobbar man med några kunder lokalt i Katrineholm, bland annat en resebyrå som når kunder nationellt. Med rätt sökmotoroptimering kan företag även nå nya kundgrupper, i angränsande län eller städer. ”Vi vill jättegärna hjälpa fler lokala företag i Katrineholm, vi vill vara med och bidra till att Katrineholms företag växer”, avslutar Lars.

Tre enkla tips för att öka sin synlighet på Google:

– På första sidan: SEO-Titeln. Skriv företagsnamn, men även vad ni gör

– Lägg till adress och telefonnummer på varje sida på sajten, exempelvis i footern längst ner på sidan

– Registrera gratis för Google Business

Specialistpoolen – gör nytta för både nya företag och etablerade företag

Vi har sett behovet av att snabbt hitta rätt specialistkompetens, både för de nya företagen vi möter och hos redan etablerade företag. Eftersom vi har ett upparbetat och kvalitetssäkrat nätverk av specialister runt omkring  oss är det enkelt och effektivt att nyttja det och möta kundernas behov. Nu kommer kunderna hitta ett bredare spektrum av specialister att stötta dem i deras utveckling och det vässar också våra aktiviteter inom uppdraget som Innovations-nod inom KFV-regionen.

Katec:s nya specialistpool kickstartar med nya uppdrag!

Erik Karlsson har just dragit i gång sin startup MERKA, ett influencerbaserat, digitalt klädmärke för träning och har tagit hjälp av Sarah Pehrsdotter, som tillhör specialistpoolen och som till vardags jobbar med affärsutveckling och investeringar under sitt egna varumärke Otherways.  Sarah har gedigen erfarenhet av att producera egna kläder efter sina år med egna bolaget Moonkids.

”Det känns grymt att kunna få sån här hjälp i Katrineholm”, säger Erik. ”Att kunna bolla idéer och få konkreta tips kring design, tillverkning och varumärkesbyggande av någon som har gjort samma resa själv”.

”Människor i mindre städer kan ju vara lite negativa, och kanske avundsjuka, det är en del som inte tror på det jag gör. Då är det skönt att få en bekräftelse att man är på rätt väg av någon med koll på branschen och som har träffat många bolag i samma skede som jag”.

”Jag vet att jag kommer att lyckas”, avslutar Erik med ett skratt.

Vill du få vårt Nyhetsbrev?

Anmäl dig här och se hur vi behandlar dina personuppgifter >>